Casa de Esperanza. 3 dec. - 23 dec.

23 december 2018 - Caranavi, Bolivia

Ook maar even een update van het dagelijks leven hier.

De weken vliegen hier voorbij! De kinderen hebben alweer 3 weken vakantie erop zitten. Voor ons erg drukke weken, haha. ’S ochtends moeten de kinderen werken. Schoonmaken, gras maaien of helpen in de keuken. Wij doen elke ochtend nog steeds de kinderopvang, 'guarderia'. In de middagen proberen we activiteiten voor de andere kinderen te verzinnen.

We hebben al van alles gedaan, zoals pepernoten bakken, koekjes bakken, een spel op het sportveld  volleybal, kerstversiering knutselen, een speurtocht enz. En zo proberen we ze op verschillende manieren te vermaken. De ene keer komen er 30 of 40 kinderen opdagen en de andere keer maar twee, dus dat is af en toe wel lastig. Of soms waren ze even vergeten dat er ook andere activiteiten voor de kinderen zijn, zoals werken of film, oeps...Het is erg lastig om telkens weer wat te verzinnen voor zoveel kinderen en met weinig materiaal, dus ideeën zijn welkom!

Daarnaast zijn er verschillende tantes ook met vakantie. Dus nemen wij hier en daar ook wat taakjes over. Elke woonunit krijgt bijvoorbeeld één keer per week een voorraad boodschappen, zoals eieren, rijst, suiker, wc-papier enz. De tante die dit normaal regelt had vakantie dus heb ik haar taak voor eventjes overgenomen. Ook bakte de tante af en toe bananencake als de bananen op moesten, dus mochten wij dat nu doen. Heel leuk om zo wat afwisselende klusjes te doen.

Naast werken hebben we ook tijd voor andere dingen. Vanaf dat we hier zijn vragen de oudere meiden al aan ons wanneer we een keer een pyjama-party houden. Nou eergisteren was het dan eindelijk zo ver! We hadden alle meiden van 16 en ouder bij ons thuis uitgenodigd. We hadden even uitgerekend dat het er 8 waren. Maar we waren de dochters van  de tantes vergeten, dus het werden er 10. Of naja…op het laatste moment kwamen er nog twee oud-cde’ers die eigenlijk ook wel graag wouden komen…nou gezellig! Dus uiteindelijk waren we met totaal 15 meiden in ons kleine huisje!

We hadden de tafel en stoelen buiten gezet en 2 matrassen op de grond gegooid. Iedereen nam z’n eigen kussen en deken mee en we hadden chips, cola, marshmallows, pannenkoeken, films en nagellak geregeld. Weinig slaap, veel gezelligheid! Een geslaagde pyjamaparty dus! Vanochtend was het alleen wel om 07.30 uur tijd voor een kerstontbijt. We zaten gezellig met onze slaaphoofden aan tafel en kregen als ontbijt warme chocolade melk en een groot stuk Boliviaans kerstbrood en alle kinderen kregen een schoenendoos met cadeautjes. Wat waren ze blij!

Dat waren onze weken in vogelvlucht! We doen hier zoveel verschillende dingen dat het moeilijk bij te houden is, haha! Zo hadden we afgelopen week ‘gruppo grey’ met alle tantes, hebben we voor alle kinderen kerstcadeautjes ingepakt, hebben we onze eigen kerstboom gemaakt en ik vergeet vast nog van alles! (zie foto’s, (staan alleen wel een beetje door elkaar...sorry!))

En ohjaa! We hebben even een filmpje gemaakt over hoe ons dagelijks leven eruit ziet…dus kijk ook even bij de video’s!!

1. Adriaan en Harriette Geschiere:
    23 december 2018
    Hoi tamar leuk om je verhalen weer te lezen. Lekker weekendje weg. Maar ook deze blog over dat je steeds meer taken daar doet...
    Goede kerstdagen daar met graadje of 30.
    Groetjes adriaan en harriette
  2. Tamar:
    23 december 2018
    De wifi is hier niet super snel...Foto's en filmpje komen er nog aan! :)
  3. Nico:
    23 december 2018
    Wat een gave foto's weer
  4. Marco Schilder:
    23 december 2018
    Wat een mooi verhaal weer. Volgens mij voelen jullie je al goed thuis daar.
    Wat een leuk filmpje. Herinneringen komen weer boven.
    Groetjes en knuffels aan de kinderen.

Alvast Feliz Navida en een happy new year.
    Gods zegen
  5. Wilma:
    25 december 2018
    Genieten van jullie filmpje wat doen jullie het goed. Het ontroerd mij om jullie daar zo met de kinderen te zien. Het is ook een feest van herkenning. Lieve meiden ik wens jullie veel liefde en energie toe en bovenal Zijn nabijheid in het mooie werk dat jullie doen een liefdevolle hugh viir jullie allemaal