Eerste dagen in CdE

15 oktober 2018 - Caranavi, Bolivia

Alweer bijna een week weg van huis! We hebben onze eerste werkdagen en weekend gehad. Even een kort overzichtje van afgelopen werkdagen:

Donderdag:

- 's ochtends brood bakken. Eerst zakken vol meel, boter en suiker afwegen, daarna deeg maken en als laatste bolletjes maken en die plat maken. Dat klinkt makkelijker gezegd dan gedaan. Toen we terugkwamen van het afwassen van ons gereedschap had de tante al onze bolletjes opnieuw gemaakt...oeps...

- ' s middags hebben we geholpen in het huis met de kleinste kinderen. De tante had nog wat kleding dat genaaid moest worden. We hebben wat ritsen vervangen, gaten dichtgemaakt en broeken ingekort.

Vrijdag:

- 's ochtends ben ik in de kledingvoorraad wezen helpen. Ze hebben een ruimte vol met allerlei kleding voor de kinderen. Het was mijn taak om alle pyjamabroeken en pyjamashirts te sorteren, best een hele klus! Er lag van alles en het was niet allemaal even schoon :)

Janne hielp ondertussen bij de kinderopvang.

- 's middags hebben we weer samen geholpen bij de 3e unit, met de kleine kinderen. Eerst hebben we ons naaiwerk afgemaakt en toen de kinderen wakker waren van hun middagdutje hebben we lekker gespeeld.

- Omdat het weekend is gingen 's avonds de lampen op het sportveld aan. We hebben voetbal en volleybal gespeeld en trampoline gesprongen. Heel erg gezellig! Dan maakt het ook helemaal niet uit dat je de taal (nog) niet spreekt!

Zaterdag:

Weekend! Dat betekent 's ochtends schoonmaken en 's middags relaxen.

De kinderen waren druk met 'grasmaaien'. Ze liepen met grote machetes rond, zelfs toen het begon te regenen gingen ze vrolijk verder! Wij hebben ondertussen onze eigen huisje grondig schoongemaakt.

's middags hebben we lekker niks gedaan. We waren erg moe en lagen 's avonds heel vroeg in bed. Het nadeel is dat we 's ochtends ook weer heel vroeg wakker zijn (05:15 uur). Door onze jetlag zijn we sowieso telkens vroeg wakker, het record, qua uitslapen, is denk ik 06:30 uur...

Zondag:

- Eerst naar de kerk. Met z'n allen proppen in de bus en volumeknop van de radio voluit!! Erg leuk om te zien hoe enthousiast alle kinderen meezingen. Ook in de kerk schreeuwden ze erg hard mee!

- Na de kerk eet iedereen in zijn eigen huisje en daarna is het tijd voor film. Iedereen zit vol aandacht te kijken en herrie maken wordt niet gewaardeerd. Eerst Tarzan en daarna een of andere thriller film. De kleinsten zitten met vingers in hun oren of handen voor hun ogen te kijken, haha!

Ondertussen is het hier etenstijd. Vandaag op het menu: droge reist met een ei en een halve banaan...daarna weer lekker naar bed, want morgen is het weer tijd om brood te maken. Hopen dat het dit keer beter gaat.

Het is voor ons nog wel heel erg wennen hier. Wat voor de mensen hier vanzelfsprekend is, is voor ons compleet nieuw. En uitleggen is erg lastig omdat we de taal nog niet echt spreken, dat kost dus heel veel energie. Maar langzamerhand beginnen we steeds meer te leren.

Ik vind het heel erg leuk om te merken dat zoveel mensen aan ons denken, dus muchas gracias!!

Y hasta luego!! 😊😊

1. Jeannette Schilder:
    15 oktober 2018
    Lieve Tamar, heel veel plezier daar. We zijn best jaloers op je want we zouden graag weer die kant op gaan. Geniet van de dingen die je dit jaar gaat leren. Ook de moeilijke momenten die je hebt zijn er om van te leren. Weet dat God jou elke stap die je zet vasthoudt. En wij zullen voor jou en je familie blijven bidden. Ben trots op je dat je dit jaar op deze manier besteed om te luisteren wat God met jou wil bereiken. Je bent een kanjer. Liefs van Marco, Ruben en Jeannette
  2. Herman:
    15 oktober 2018
    Super Tamar, probeer ondanks de vermoeidheid, de jetlag of wat dan ook, van alles en iedere dag te genieten. Dit maak je waarschijnlijk een maal mee, haal eruit wat erin zit. Liefste groeten uit Biddinghuizen, Marianne en Herman
  3. Marijke Punt:
    Hallo Tamar en Janne,
    De eerste week zit er bijna op! Dat is ook de moeilijkste ! Maar heel fijn dat jullie samen zijn! En alles is nu Spaans he? Zitten jullie samen in een huisje boven? Gaaf dat jullie daar willen laten dat God van de kinderen houdt, maar Hij heeft ook jullie op het oog en zal jullie leiden in deze tijd!
  4. Adriaan en Harriette Geschiere:
    15 oktober 2018
    Leuk om je ervaringen en belevenissen te lezen. Succes en veel plezier
  5. Sanne:
    Ah leuk taam! Heel veel plezier en succes <3
    Liefs Sanne
  6. Willemijn:
    15 oktober 2018
    Super leuk om te lezen joh! En heerlijk, die kids die zo keihard zingen!😍
  7. Wilma:
    15 oktober 2018
    Wat mooi om zo met je mee te lezen en te leven!! 2 geweldige meiden die zich zo samen inzetten..Lastig he die taal.. Met die bolletjes komt het ook vast goed!
  8. Doris:
    18 oktober 2018
    Leuk om te lezen Taam! Veel succes en plezier de komende tijd :)
    X Doris
  9. Karin Haaksema:
    18 oktober 2018
    Ik heb je op m'n bureaublad gezet, vergeet ik niet je te volgen 🤣.
    Leuk om je belevenissen te lezen. Hopelijk worden er steeds meer dingen vanzelfsprekend voor je.
    Dikke knuffel 💟
  10. Christel:
    19 oktober 2018
    Heel leuk om dit zo te lezen. Ik kijk uit naar je komende verhalen!🤗
  11. Manon:
    Ha topper(s),
    Leuk om te lezen dat jullie lekker bezig zijn daar. Brings back memories 😁. Doe iedereen de groeten van Caro en mij.
  12. Mariet:
    19 oktober 2018
    Ik was bijna je blog vergeten ! Bedankt voor jouw verhaal! Zo leuk om te lezen! 😘
  13. Rinus Nieuwenhuize:
    21 oktober 2018
    Heel leuk Tamar om je avonturen mee te beleven . En we "bewaken ' je natuurlijk ! Hartelijke groet Rinus .
  14. Opa en oma:
    21 oktober 2018
    Spannend de verhalen van jullie te lezen en te volgen.
    We wensen jullie veel arbeidsvreugde.
    En Tamar een dikke knuffel van opa en oma.
  15. Rinus Nieuwenhuize:
    23 oktober 2018
    h mm , boodschappen gedaan bij Jumbo , daar is t tegenwoordig ook niet meer wat het geweest is .n Saaie boel !