Eerste maand voorbij.

10 november 2018 - Caranavi, Bolivia

De eerste maand in Casa de Esperanza zit erop!  We hebben de afgelopen weken veel gedaan.

Op maandag en donderdagochtend bakken we altijd brood, in het begin hielp de ‘tia’ ons veel, maar ondertussen kunnen we het steeds beter zelf. De rest van de ochtenden helpen we vaak in de ‘guarderia’, kinderopvang. Er zijn meestal tussen de 10 en 16 kinderen tussen de 2 en 6 jaar oud. Best veel…het is dan ook vaak wel een beetje chaos, maar ook heel gezellig. De kinderen leren liedjes, kleuren en cijfers en verder spelen ze veel.

’S Middags helpen we vaak in de ‘units’. In de 3e unit hebben ze veel hulp nodig. Daar zitten de 9 kleinste kinderen (zelfs een baby van een paar maanden!). De tante heeft het dus erg druk! Na het middageten moeten de kinderen eerst op het potje zitten, daarna worden ze gewassen en soms is het tijd voor een middagdutje, en anders wordt er lekker gespeeld.  (zie foto)

Soms helpen we ook in een andere unit. De tantes hebben vaak veel te doen en veel tantes hebben zelf ook nog kleine kinderen waar ze voor moeten zorgen. Zo heb ik deze week in een unit geholpen waar een meisje met een beperking woont en 2 tantes met allebei een baby…erg druk dus. Ik heb een paar keer de vloer geveegd en gedweild, de ramen schoongemaakt, de was gedaan en wat kinderen geholpen met hun huiswerk. De tante had toen even de tijd om andere dingen te doen.

De afgelopen weken hebben we ook verschillende leuke dingen gedaan! Zo hebben de ‘tia’s’ een maandelijks teamuitje: ‘Grupo Grey’. Ze gaan dan gezellig met z’n allen wat leuks doen en vroegen of wij het ook leuk vonden om mee te gaan…Tuurlijk!! We gingen eerst met z’n allen Wally spelen. Een soort volleybal alleen mag je ook tegen de muren aanspelen, daarna gingen we uiteten. Heel erg leuk om de tia’s zo ook op een andere manier te leren kennen en plezier te hebben zonder al te veel Spaans te hoeven spreken.

Ook werden we door tio Mauricio en tia Andrea uitgenodigd om hamburgers te eten. (zie foto) We hebben nog nooit zo genoten van een hamburger!! De afgelopen weken hebben we namelijk alleen maar rijst met een prutje of soep gegeten, dus het was heel erg lekker om een keer wat anders te eten. Toen we aankwamen in Caranavi bleven ze ergens op de stoep staan. We snapten eerst niet goed waarom, maar het bleek dat de hamburgertent nog niet ‘open’ was. Met andere woorden, er werden wat tafeltjes en krukjes op de straat gezet en een lamp in de boom gehangen…tadaaa, een hamburgertent!

Gistermiddag, na werk tijd, werden we door de psycholoog en haar man uitgenodigd voor een kopje koffie. Ook dat hebben we de afgelopen weken gemist, dus het was heerlijk! Ze probeerde ons wat Spaans te leren en hebben veel verteld over Bolivia. Erg gezellig en interessant. Na de koffie was het allang etenstijd dus namen ze ons ook maar mee naar een restaurantje voor een Boliviaanse maaltijd (zie foto). Heel erg leuk om zo de mensen en omgeving beter te leren kennen.

En dan vliegen de dagen zo voorbij! Vorige week regende het veel, maar nu is het erg warm. Lekker relaxen dit weekend dus 😊

1. Ruben Schilder:
    10 november 2018
    Wauw, alweer één maand in CDE. Super om te horen dat je 't naar je zin hebt en je al helemaal thuis voelt. Wij in Nederland denken en bidden voor jou en Janne en voor de prachtige zeven maanden die je nog mag hebben met iedereen in CDE.

Dios te Bendiga
  2. Marijke Punt:
    10 november 2018
    Jullie komen er al helemaal “in”. Hamburgers op straat eten en optrekken met de Boliviaanse bevolking. Super!
  3. Marco Schilder:
    11 november 2018
    Mooi om je belevenissen te lezen. Volgens mij raken jullie al aardig ingeburgerd. Wat gaat de tijd snel. Zelf je persoonlijke MAC.
    Veel zegen samen.

Dios te bendiga
  4. Adriaan en Harriette Geschiere:
    11 november 2018
    Wat een leuke blog weer om te lezen en vooral ook de foto's. Je bent een kanjer. Succes en veel liefde voor jou om uit te delen daar.
  5. Rachel:
    11 november 2018
    Super leuk om te lezen wat je allemaal doet en hoe het daar z’n gang gaat. Ik ben super trots op je!! Liefs <3
  6. Harmke:
    12 november 2018
    Ha Tamar,
    Wat leuk om je belevenissen te lezen.
    Kleurrijke verhalen.
    Hele fijne tijd!
    X Harmke
  7. Rinus Nieuwenhuize:
    15 november 2018
    15 nov.`18 Je schrijft de eerste maand zit er al op .het doet me denken aan de tijd dat ik mijn fruitbedrijf had .Daar waren 100 rijen bomen en die moesten s winters gesnoeid worden en je kon er 2 op een dag doen , maar heel gediciplineerd , anders haalde je t niet .Maar als je begon en je keek naar t eind, Fijn , wat jullie doen we bidden en genieten van jullie !Hart. groet van Rinus zonk de moed je soms in je schoenen .Daarom deed ik net als jou , ik keek niet wat nog voor me lag , maar wat ik gedaan had .!Pas als ik rond de helft was ging ik aftellen hoeveel ik er nog moest .
  8. Karin Haaksema:
    17 november 2018
    Leuk om je belevenissen te lezen Tamar! Fijn dat er af en toe ook nog Nederlandse dingetjes voorbij komen, kun je er extra van genieten. Zo te lezen is de afgelopen maand voorbij gevlogen. We hebben je kamer vast behangen zodat je volgend jaar in een gespreid bedje komt (haha).
    Succes weer met alles wat op je pad komt.
    Dikke knuffel.